pondělí 29. září 2014

Kniha, která vám otevře oči

Pozornost. Velký začarovaný kruh. Tedy, tak to alespoň vidím já. Už dlouho se snažím na té své pracovat. Jsem blázen do meditace, a zkuste „vypnout“ když se vám v hlavě prohánějí tisíce myšlenek, když jedna předbíhá druhou. Nemožné.
A jelikož jsem studentka, stejný problém nastává i při učení. Zkuste si udržet pozornost, když je kolem tolik rušivých elementů. Nemožné.
Nebo je to snad možné? Tak jako tak je chyba v nás, takže by neměl být problém ji opravit.
Jedním z prvních kroků by mohla být právě tato kniha. Pozornost- Skrytá cesta k dokonalosti.
To zní dobře, ne?



Jakožto letošní maturantka je pro mě pozornost stěžejní bod k úspěchu. Už jen z tohoto důvodu jsem po ní sáhla. Další důvod? Kdo by se nechtěl dál rozvíjet? Stát se lepším? Pozornějším a vyrovnanějším?
Pokud by jste si ale mysleli, že v knize najdete návod na zdokonalení vaší pozornosti, zmýlili jste se.

Není to příručka typu „udělej tohle, a támhleto, nezapomeň přitom na tohleto – a tadá, máš splněno!“ Je to kniha plná příběhů, z nichž každý má své poselství. Pozornost totiž není jen o soustředění se na danou věc, např. Na  učení se či meditaci. Pozornost využíváme neustále.



„Bloudící mysl má sklon zaměřovat se na nás samotné a na naše starosti: na všechny ty věci které dnes musím udělat, na ohavnost, kterou jsem řekl té a oné osobě, na to, co jsem měl říct místo toho.
Zdá se, že zatímco k nějaké příjemné myšlence či radostné představě se mysl zatoulá jen občas, častěji má sklon k negativnímu přemítání a k obavám.“

Autor má kontakty snad úplně všude. Všude byl, se všemi lidmi mluvil, a každému druhému pro jistotu skenoval mozek. Ano,občas mi to lezlo na nervy, ale jinak? Jinak jsem byla nad míru spokojena. I když je pravda, že kniha si s naší pozorností dost pohrává. Obzvláště na začátku jsem měla strašné problémy se do knihy začíst. A když už jsem se začetla, četla jsem dlouho, pomalu, a každou třetí větu pro jistotu dvakrát.

Naštěstí jsem na studování Pozornosti nebyla sama :)

Byla jsem nadšena z metod které se v cizině praktikují. A byla jsem zklamána, když jsem si uvědomila jak by se na to nahlíželo u nás. „Výstřelek, zbytečnost, tohle nemůže fungovat, co to sem zas ta Amerika dotáhla“. A bylo mi to dost líto.
Metody, o kterých jsem se dozvěděla mi totiž vzali dech. Na základních školách mají každých x hodin uklidňující cvičení, kde se děti zklidní a jsou schopné dál pracovat. Zdá se to jako banalita, ale já z toho byla nadšena.
Když si uvědomím jak to ve škole těžko zvládá můj mladší bratr, který má dle lékařů „poruchu soustředění“..

Pozornost by jsme měli ale věnovat nejen sobě, ale i svému okolí. Být šetrní k životnímu prostředí, myslet na budoucnost naší planety, chovat se alespoň trochu ekologicky. Ano, i tom jsou příběhy v knize. A já po celou dobu jejich čtení jen přikyvovala.




Být pozorní k lidem ve svém okolí, i ke svému okolí celkově. Být soustředění nejen na důležité věci. Trénovat pozornost jak jen to půjde. (Džin Pa by vám o tom mohl vyprávět) Být pozorní k řeči těla ostatních. Pochopit a poradit si s empatií. A (ne)poradit si s každou situací.
Tohle všechno, a ještě více vám kniha dá. Naučí vás totiž rozpoznat a praktikovat 3  druhy pozornosti

Zdroj: http://www.melvil.cz/kniha-pozornost


Upřímně – už dlouho jsem nečetla takhle náročnou knihu. Už dlouho jsem nečetla knihu takhle dlouho. Ale také jsem už dlouho nebyla z náročné knihy takhle nadšená. Splnila naprosto má očekávání, a ještě víc!
Díky ní jsem si spoustu věcí připomněla, a ještě víc se jich naučila. A že se těžko četla? Není to spíš  moje vina, můj problém? To já nebyla schopna udržet pozornost – a její čtení mi ji pomáhalo zdokonalit.

Pozornost bych doporučila absolutně každému. Obzvláště lidem, kteří mají potřebu na sobě pracovat. Věřím totiž, je její titul nelže. Opravdu je to skrytá cesta k dokonalosti.



Knihu jsem dostala jako můj první recenzní výtisk od nakladatelství Jan Melvil Publishing, a já jim za ni strašně moc děkuji. Díky vám jsem se opět začala dívat na věc jinak.
A ráda bych také poděkovala paní Ireně za krásný, ručně psaný vzkaz, který mi z deštivého dne udělal slunečný.

Hodnocení: 5/5

Název: Pozornost – Skrytá cesta k dokonalosti
Počet stran: 312
Nakladatelství: Jan Melvil

8 komentářů:

  1. Jan Melvil tento rok vydáva samé úžasné knihy. Ja mám rozčítaný Svět, který skončil včera, tiež nie zrovna najjednoduchšie čítanie, a keď prečítam Ticho a Myšlení, rychlé a pomalé, určite sa chcem pustiť aj do Pozornosti. Tie knihy sú neuveriteľne inšpirujúce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě láká Svět, který skončil včera :)
      Jejich knihy se nečtou dvakrát rychle, ale stojí za to :)

      Vymazat
  2. knizku mam doma a brzo se do ni pustim. slysela jsem o ni jen same dobre a pozitivni veci, tak se vazne tesim. taky jsem dostala rucne psany vzkaz, moc to cloveka potesi vid :) tyhle drobnosti navic jsou nejkrasnejsi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, každičká drobnost potěší :) Doufám, že se ti bude líbit :)

      Vymazat
  3. Zašla jsem do prodejny Melvilu a asi hodinu jsem vybírala, co číst dřív. Nakonec to vyhrál Čtyřhodinový pracovvní týden. Je naprosto skvělý, ale taky ho čtu pomalu, spíš ho studuju a snažím se to převádět do praxe. Pozornost určitě taky bude skvělá, u Melvilu se snad špatné knihy ani nevydávají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po tom jsem taky koukala, ráda bych se k němu dostala. Souhlasím s Tebou, na špatnou knihu nenarazíš :)

      Vymazat